Surubul filosofal

Nu cred sa fi avut vreodata o pasiune mai mare decat filosofia. Totusi, nu sunt convinsa, pt ca placerea de a citi fel de fel de idei si de a incerca sa le integrez propriei mele gandiri, de a  le combate sau de a gasi mai multe argumente pt o anumita teorie decat autorul insusi m-a parasit de ceva vreme.

Acum vreo 2 ani ma angajasem intr-o discutie cu un om simplu (ca sa nu fiu rea) care incerca sa-mi explice cat de inutili sunt filosofii si ce pierdere de timp este sa ii citesti. Desigur, cititorul inflacarat din mine s-a revoltat si s-a lansat intr-un monolog menit sa schimbe parerile bietului om. Din start, o mare greseala. Nu poti avea o astfel de discutie cu un om care nu a mai deschis o carte de la abecedar incolo, e ca si cum ai predica invatamintele Bibliei unui canibal. Eu vorbeam despre evolutia gandirii, el imi spunea de motorul cu abur si tot asa.

La un moment dat, mi-am dat seama ca abordez problema gresit, asa ca am incercat sa vorbesc pe limba lui, explicandu-i, in cuvinte cat mai simple, ca, la inceput, filosofii se ocupau si de ceea ce acum se cheama fizica, biologie, astronomie etc, deci au contribuit intrucatva la un oarecare progres practic.  Nici o sansa. El imi tot spunea ca vorbaria goala nu duce nicaieri si ca „toti nebunii aia” NU AU FACUT NIMIC. Argumentul lui suprem era SURUBUL. Un om care face un surub, un biet muncitor este util societatii, in schimb un filosof este o piatra de moara agatata de piciorul clasei muncitoare.

Am avut parte de multe discutii in care ti se ofera argumente atat de tampite incat nu poti sa le combati, dar, la vremea respectiva, aceasta mi s-a parut ca merita de departe medalia de aur si coronita. Mi-am dat seama ca nu are nici un sens sa-i predau eu omului tot ce nu invatase in anii de scoala, despre ganditorii care au schimbat lumea prin teorii revolutionare (mai ales in politica) si care au avut un oarecare aport la dezvoltarea societatii, doar ca nu era palpabil. Asa ca am renuntat, el a ramas fidel surubului sau, iar eu cartilor mele, ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat.

Si totusi, dupa ani in care am povestit discutia asta muuultor oameni pe un ton de genul „Can you believe this guy?”, imi dau seama ca  ma indrept si eu  spre surub, spre  crede ca nu e nimic relevant daca nu e palpabil. De ce ar trebui sa ma intereseze daca un oarecare crede ca omul e facut ca sa traiasca in societate, iar altul spune ca a fi pustnic e singura cale pt a ramane tu insuti. Oricum ar fi, ei nu pot schimba starea de fapt a societatii actuale, iar eu nu voi pleca in munti pt a-mi descoperi alter ego-ul claustrat in zoon politikon-ul care ma chinui sa fiu.

La urma urmei, e cam acelasi lucru cu a crede in Dumnezeu sau nu. Din moment ce eu nu cred ca entitate pe care nu o pot atinge ma poate ajuta in vreun fel sau salva de la o asa-zisa pierzanie, de ce as crede ca niste cuvinte bine scrise  pot schimba ceva? Cel putin acum, cand e nevoie de mai mult decat un orator priceput pt a suci mintile maselor (sper…in bruma de optimism si incredere in rasa umana care mi-a mai ramas), filosofia pare cu totul inutila.

Sincer vorbind, imi pare rau ca mi-am pierdut aceasta pasiune, mi-e dor de noptile de nesomn si de caietele mele de insemnari pe care acum mi-e groaza sa le deschid. Mi-e dor sa cred in cuvinte, cred ca asta e problema…😦

6 Răspunsuri to “Surubul filosofal”

  1. iulia Says:

    prea filosofic pentru mine….!!!

  2. Adriana Says:

    Damn! Deci nu s-a dus de tot😦

  3. iulia Says:

    who?!

  4. Adriana Says:

    Virusul

  5. iulia Says:

    asha muncesti tu la ora asta….?!?!

  6. josephine Says:

    „Prea multa luciditate inseamna nebunie, si cea mai mare nebunie este sa vezi viata asa cum este si nu cum ar putea fi.” Miguel de Cervantes

Lasă un răspuns

